Vesannon kulttuurivallankumousta tehdään suupielet hymyssä

Kunnanjohtaja Sanna Kauvosaari (kuvassa vasemmalla), kunnanvaltuuston puheenjohtaja Markku Forss ja kirjasto-kulttuurisihteeri Sirpa Jäntti. 

19.6.2019:

”Vesanto on kaikkien kuntalaisten yhteinen juttu. Ei tämä ole kunnanjohtajan tai kunnanvaltuuston puheenjohtajan kunta, vaan kaikkien kuntalaisten kunta. Me haluamme olla uuden ajan kunta, jossa kaikilla on omat roolinsa - niin kunnalla, kansalaisilla kuin järjestöilläkin. Osallisuutta jaetaan kaikkien kesken, kunkin halujen ja kykyjen mukaan.” Edellä mainittu kommentti kirpoaa kunnanvaltuuston puheenjohtaja Markku Forssilta, muistuttaessani Kirkonkylät palvelukeskuksina -hankkeen ensimmäisestä kokouksesta, joka pidettiin Vesannolla tammikuussa 2018. Silloin julistettiin, että tästä käynnistyy kulttuurivallankumous Vesannolla ja niin on käynyt.

Palveluista kokonaisuuksia yhteistyöllä

Täällä ollaan sydänmailla. Käynnissä on tällaisten samankaltaisten pienten kuntien talouden alamäki. Yksin ei pärjätä, vaan yhteistyön avulla naapureiden kanssa, Forss pohtii. – Palveluista on rakennettava kokonaisuuksia muiden kuntien kanssa ja niitä on tehtävä yhdessä ryppäinä. Kuntaliitoksissa palvelut keskittyvät ja jäävät helposti kauas, mutta yhteistyön tekeminen toisten kanssa on välttämätöntä.  Viitostieakseli näyttäytyy Vesannon näkökulmasta katsottuna liian vahvana. Onneksi SavoGrow -alueen kunnat ovat keskenään saman tyyppisiä ja puhaltavat yhteen hiileen vahvistaen aluetta. 

Uutta puhtia viestintään ja markkinointiin

Vauhtia uusiin tuuliin on pistänyt omalta osaltaan myös kunnanjohtaja Sanna Kauvosaari, joka on ehtinyt luotsata Vesantoa puolisen vuotta. Uusi kunnanjohtaja on selvästi käärinyt hihat erityisesti markkinoinnin ja viestinnän kohentamiseksi. – Juuri nyt meillä on käynnissä valokuvaus- ja videokilpailu, johon voi osallistua kuka vain. Haluamme kerätä aineistoa siitä, minkälainen on elävä Vesanto yhteisönä. Näillä otoksilla rikastutamme kunnan kuvapankkia. Jonkin verran materiaalia kilpailuun on lähetettykin, mutta mukaan mahtuu oikein hyvin vielä, vinkkaa Kauvosaari. Tarkemmat ohjeet ja säännöt kilpailusta löytyvät täältä  – Tämän lisäksi meillä on ostopalveluna ammattikuvaaja, joka kuvaa kunnan palveluita, ihan sitä arkea vaikkapa vanhusten huollossa, päiväkodissa tai jäteasemalla asiakkaan näkökulmasta, jatkaa Kauvosaari. Näitä toimia on ideoitu yhdessä ydinryhmän kanssa.

Vesannolla panostetaan vahvasti myös henkilöstön viestintäosaamisen kehittämiseen. Kunnan omasta väestä ja muutamasta vahvistuksesta SavoGrown henkilöstöstä on perustettu Sydänmaan Sytyttäjät – viestintätiimi, joka on saanut mainostoimiston sparrausta vastikään sosiaalisen median käyttämisestä markkinoinnissa. Syksyllä on tulossa koulutusta myös tarinallistamiseen liittyen. 

Tänä keväänä on käyty läpi kunnan sisäisen viestinnän periaatteet. Seuraavaksi kehitetään viestintää kuntalaisille ja kunnasta ulos päin. Myös kunnan visuaalinen ilme uudistuu kesän aikana, kertoo Kauvosaari.

Kuntamarkkinointia voi tehdä myös tuotemyynnin kautta.

Tilaohjelmalla tasapainotetaan taloutta

Ydinryhmässä on työstetty kevään aikana kunnan tilaohjelmaa, joka hyväksyttiin kunnanvaltuustossa juuri tällä viikolla. Sekä Kauvosaari että Forss painottavat tämän olleen hyvä ja tarpeellinen prosessi.
– On paljon kunnan toiminnan kannalta turhia kiinteistöjä ja mm. kunnan asunto-osakkeita on tulossa tämän myötä myyntiin, kertoo Kauvosaari. Taloutta tasapainotetaan myös vuokratasojen tarkistuksilla, jotka ovat jääneet aikaisemmin tekemättä, vaikka ylläpitokulut ovat kasvaneet. Kirkonkylät palvelukeskuksina ydinryhmässä asiaan on paneuduttu perin pohjin ja keväällä järjestettiin mm. kiinteistökatselmus, jossa kierrettiin yhdessä kiinteistöjä paikan päällä. 

Palvelutarpeista kysytään

Kuntalaisten palvelutarpeita kartoitetaan parhaillaan. Kyselyyn on mahdollista vastata sähköisen lomakkeen kautta kunnan nettisivuilla. Tarkoitus oli tehdä vastaaminen helpoksi asukkaille myös siten, että nuoret kesätyöntekijät jututtivat kuntalaisia kaupan luona ja kirjasivat vastauksia suoraan tabletille. Vastaajat eivät kuitenkaan ole olleet kovin innokkaita lähtemään mukaan, joten pikavauhtia on otettu käyttöön myös paperilomake, jonka kautta vastauksia on alkanut tulla.

Vesannolla toimii Kelan Asiointipiste kahtena päivänä viikossa kunnan henkilöstöresurssilla. Jatkossa palvelupisteen palveluvalikoimaa tullaan kasvattamaan mm. eri viranomaisten pop up-palveluilla.

Vahvuutena yhteisöllisyys

Vesannolla vahva yhteisöllisyys näkyy mm. yhdistysten määrässä. Parin tuhannen asukkaan kunnassa on noin 60 yhdistystä. – Täällä ihan yksittäiset ihmisetkin lähtevät mielellään mukaan, kun jotakin tehdään yhdessä. Ei kunta yksin voi toimintaa järjestää, sanoo kirjasto-kulttuurisihteeri Sirpa Jäntti. 

Kunta tukee taloudellisesti yhdistysten kulttuuritoimintaa kohdeavustuksin, liikuntapuolella jaetaan yleisavustuksia. Muu tuki on tapahtumissa mukana oloa ja ilmoittelua. Kunnassa ylläpidetään tapahtumakalenteria ja tehdään viestintää sähköpostitse sekä sosiaalisen median kautta. 

Kunnanviraston seinällä olevaan kalenteriin voi jättää some-vinkkejä viestintää varten.

Kevään aikana toteutettiin yhdistyskysely. Suurimpana yhteisenä tarpeena kyselystä nousi yhdistysten kokoontumistilojen tarve.  
– Juuri nyt päällimmäisenä mielessä ovat erilaiset kesän aikana järjestettävät tapahtumat. Toivottavasti saadaan paljon ihmisiä osallistumaan, pohtii Jäntti. – Ja vielä kesävinkkinä on Vesannon Torpparimuseo, jossa oppaat ovat paikalla päivittäin, hän jatkaa. Lisätietoja https://www.vesanto.fi/torpparimuseo.

Yllättävän hyvä hanke

Niin Forss, Kauvosaari kuin Jänttikin ovat kokeneet Kirkonkylät palvelukeskuksina -hankkeessa työskentelyn hyvänä ja tuloksekkaana. – On hyvä, kun on ollut ulkopuolinen fasilitoimassa keskustelua ja kyseenalaistamassa. Omalle tekemiselle sokeutuu helposti, pohtii Kauvosaari. – Hyvää on ollut myös toisten kokemuksista oppiminen, kun on saanut tietoa ja vinkkejä muilta piloteilta, jatkaa myös koko hankkeen seurantaryhmään kuuluva Kauvosaari.

Forss nostaa erityisesti tilaohjelman hyvänä. – Se on kirkastanut kiinteistömassan tehtävää, hän miettii. Jäntti puolestaan nostaa esiin ydinryhmän toiminnan. – On hyvä, kun kunnan eri tahot ovat pohtineet asioita yhdessä saman pöydän ääressä. – Hanke on itse asiassa ollut yllättävän hyvä, hän kiteyttää.

Teksti ja kuvat: Tuula Palojärvi

 

 
 
Sivukartta | Tulosta | Sivun alkuun
Sunprofile